Årsberetning, november 2018

Udgivet den:04 januar 2019
By By og land Faaborg og omegn
Formandsberetning ved generalforsamlingen, onsdag d. 28. november 2018

Efter generalforsamlingen i november 2017 konstituerede bestyrelsen sig med mig som formand, Grete Justesen som næstformand, Peter Gabel-Jensen som kasserer, Jens Barfod som sekretær og Christina Riis Hansen som webmaster. Jens Peter Ohlsen er også medlem af bestyrelsen.

Som omtalt i efterårets nyhedsbrev var det et chok for bestyrelsen, at Jens Barfod døde pludseligt og uventet d. 23. september. Jens var et meget engageret medlem, der især interesserede sig for at tilpasse nutidig arkitektur til den gamle bygningskultur. Jens var initiativtager til det velbesøgte møde i disse lokaler i februar 2017, hvor et par unge landskabsarkitekter fremlagde deres idéer til udvikling af slagterigrunden. Det igangsatte en nyttig diskussion af mulighederne.

Vi har holdt 7 bestyrelsesmøder på skift i hjemmene. Det ene blev dog afholdt på Hotel ”Færgegaarden” i tilslutning til en lille middag sammen med Anders Rehde Nielsen, for at takke Anders for hans store hjælp med fotografering og tilrettelæggelse af bogen om Frits Jørgensen. Anders er jo også fortsat en helt uvurderlig hjælp ved produktionen af de to årlige Nyhedsbreve.

Dialogen med kommunens planafdeling og byggesagsafdelingen er formaliseret ved såkaldte ”Dialogmøder”, hvor også By og Land Midtfyn er repræsenteret. Punkterne på dagsordenen leveres af både kommunen og de to By og Land foreninger. Vi har deltaget i 4 dialogmøder, der afholdes på skift på rådhusene i Ringe og Faaborg.

Det årlige dialogmøde med byrådets Teknik- og Miljøudvalg er blevet udskudt til først i næste år.

Foreningen har været repræsenteret ved 3 kommunale borgermøder vedr. henholdsvis det kommende boligbyggeri ved Jomfrulågen, revisionen af lokalplanen for Østerbro-kvarteret og transformationen af Faaborg Sygehus med omgivelser til boligformål.

Formanden har deltaget i Landsforeningen for Bygnings- og Landskabskulturs ”Formandsmøde” på Møntergården i Odense d. 3. marts og ved landsforeningens årsmøde med generalforsamling i Korsør 4-5. maj.

Bygningsfredningsloven fyldte 100 år i år. Det markerede vi i Faaborg ved en velbesøgt byvandring, søndag d. 11. marts. Deltagerne blev guidet igennem byen fra Konservesgården til Vesterport, hvor de fredede bygninger ligger som perler på en snor. Turen sluttede med en rundvisning i det fredede pakhus til Wedels Gaard, der rummer Tandlægerne i Raadhusgaarden. Tandlæge Sten Beckett fortalte om transformationen af det noget forfaldne pakhus til en moderne tandklinik i 1978. Herved illustrerede vi, at Kulturstyrelsen strækker sig langt for at give de fredede huse nyt liv, hvis blot de såkaldte ”bærende fredningsværdier” bliver bevaret.

Som I ved, har jeg været optaget af at opspore bygningsværker i Faaborg, der er tegnet af arkitekt Frits Jørgensen, Svendborg. Det har været en føljeton i de senere års nyhedsbreve. Frits Jørgensen var konduktør for arkitekt Carl Petersen ved opførelsen af Faaborg Museum (1912-15), hvilket førte til mange byggeopgaver i Faaborg i de følgende 20-30 år. Den historie udfoldede jeg i bogen ”Arkitekt Frits Jørgensens bygninger i Faaborg og Omegn”, der blev udgivet af foreningen i februar i år. Bogens trykning blev finansieret ved generøs støtte fra Sydbankfonden (10.000 kr) og Den Faberske Fond (15.000 kr). Anders Rehde Nielsen var en helt uvurderlig hjælp med bogens tilrettelæggelse, og Anders fotograferede også bygningsværkerne, som de ser ud i dag. Bogen blev trykt i 300 eksemplarer. Den blev udleveret gratis til foreningens medlemmer og desuden sat til salg for 100 kr. i Bog & Idé i Faaborg. Der var stor omtale af bogen i de lokale medier, og salget gik så strygende, at bogen nu er udsolgt.

Historien om Frits Jørgensens huse blev også formidlet for ca. 50 deltagere ved en byvandring, søndag den 8. oktober sidste år i det mest pragtfulde vejr.

I regi af Turistforeningen har jeg også i år formidlet Faaborgs bygningskultur ved 6 byvandringer i juli og august. Samme emne har jeg fortalt om, støttet af Anders Rehdes fine fotografier, ved et café-møde i regi af menighedsrådet d. 1. november i år.

I oktober 2017 bød vi ind på kampagnen ”Utilpassede bygninger i købstæderne”, der var igangsat af Landsforeningen og Realdania By og Byg. Man efterlyste huse, der var forsømte og skæmmende i et i øvrigt smukt gadebillede. Vi indstillede ”China House”, Strandgade 4. I sommeren i år fik vi meddelelse om at Realdania havde købt Strandgade 4 med henblik på en gennemgribende renovering, der var tænkt som et modelprojekt for, hvordan en sådan opgave gribes an. Huset ombygges til en-familiebolig, efter et projekt udarbejdet af Vaag-arkitekter (Thomas Hillerup Vaag) på Hverringe ved Kerteminde.

Nedrivningen i det indre er ved at være afsluttet, og der afholdes et informationsmøde onsdag den 12. december kl. 16-17 i Magasingården over for Strandgade 4. Kræver tilmelding.

Landsforeningens Fredningsudvalg for nyere tids arkitektur, har i nogle år været på udkig efter en velbevaret centralskole, der kunne være et bevaringsværdigt eksempel på de centralskoler, der blev bygget rundt omkring i landet i 1960-erne, udsprunget af folkeskoleloven 1958. Carl Nielsen Skolen i Nr. Lyndelse, der er tegnet af Johannes Folke-Olsen, Svendborg, i 1960, er blevet indstillet til vurdering i Det særlige Bygningssyn. Vi arbejder, sammen med By og Land Midtfyn på en rundvisning på skolen og foredrag, der belyser de fredningsværdier som skolen repræsenterer.

Christina har skabt en ny hjemmeside for foreningen på den samme adresse: www.byogland-faaborg.dk. Desuden er vi kommet på Instagram, hvor der løbende vil blive lagt billeder ind, aktuelle og historiske, ledsaget af en kort tekst. Vi håber, at I vil følge os regelmæssigt på disse platforme, som man jo siger.

Foreningen har ca. 80 medlemmer, en mindre nedgang, idet flere er faldet fra end der er kommet til. Forhåbentlig kan vi tiltrække flere medlemmer, hvilket I også kan hjælpe med. Medlemskontingentet er som bekendt kr. 200, som det blev vedtaget ved generalforsamlingen i 2017.

28.11.2018. Flemming Brandrup. Formand. By og Land Faaborg og Omegn.